Wednesday, October 29, 2008

环保

那天,大老板交给我一片DVD, The 11th Hour>。看见封套印了Leonardo DiCaprio 以为是什么,原来是一部纪录片,由环保的他旁述。不是一部鬼戏,却看得我有心惊的感觉。科学数据,实实在在的告诉你一个事实。那比虚无缥缈的鬼魂要心惊。

全球气温暖化问题。大量无节制砍伐树林,释放废气,污染河流海洋,造成生态系统失去平衡。风灾,土崩,水灾。人类为自己对大自然所作的破坏付出代价。

不是当权者,不是领导人,不是明星,只是小人物。我能做到什么?

爱你居住的地方,爱你生活的环境就好。为了方便,上班族的你,你有没有算过自己一天内制造过多少垃圾?嘻嘻,老实说我没有。但是都会尽量避免。就像我并没有计算自己如何用钱,只是尽量节俭。

每一天我带着我的午餐盒去买食物,不论是早餐炒米粉椰浆饭,杂饭,云吞面,炒粿条。一开始看到的人都会感到新鲜,会问。我答环保,不喜欢用太多plastic。云吞面的云吞,炒面的辣椒sambal不要另外装,直接放进盒子一角就好。久而久之,食档的安娣都知道,会主动问我午餐盒呢?如果那一天我忘了带出门,就不去打包了。

坚持不要宝丽珑,不要免洗筷子,汤匙或叉子。这些餐具我都有。何况如果是拿回家吃的话,你不会用家里的餐具吗?你可以这样想,免洗筷子真的卫生吗?免洗汤匙真的干净吗?用宝丽珑饭盒装上热辣辣刚炒好的粿条,热能催化下没有化学作用吗?姐姐就有如此经验,宝丽珑被热热的粿条溶化,你敢吃吗

我能做到的环保,就只是小小的自身的。有一天,我看见有个曾经在食档赞过我的午餐盒漂亮又环保的安娣也拿着盒子去打包海南鸡饭,突然觉得欣慰。小小的动作以身作责持之以恒,竟可以起教育作用。

环保不要只是用讲的。身体力行,就从拒绝制造太多垃圾开始。不要怀疑自己的能力,更不要说有心无力。

今天的晚餐--泰国炒饭:P

7 comments:

andersonloo said...

讲得容易,做时很难,哎!

Anonymous said...

你果然很有恆心,佩服佩服.
我還是沒去買保溫盒,不過我減少使用塑膠袋了.

Anonymous said...

I feel so proud of you! If at least 10% of people around us think like you, our planet will definitely be healthier now. Nowadays, I dun take anymore plastic bags back home from supermarket. But mother still do so, ~sigh~. She says is for convenient. Anyway, have you heard of Al Gore's Inconvenient Truth. It is another good film regarding global warming.

SinJi said...

anderson,
Continuously do the same thing for 21 days, that will become your habit:) Start from small and easy job 1st.

Da jie,
Haha...Good appetite if take beautiful lunch like japanese "bian dang".

jam,
I still take plastic bags from supermarket...like that no need to buy those big black plastic bag for rubbish...save $$=P

khengsiong said...

Reusable chopsticks have to be washed with soap, so it may not be as green as we think. Furthermore, I often have to wipe the 'portable' reusable chopsticks with tissues when I dine outside. That itself is bad to the forest.

I have said it many times and I will repeat here:
The best way to save the earth is to slow down population growth.

I have written a post on reusable shopping bag. Possibly will publish it next week. (Other posts in queue!)

Anonymous said...

As long as there is development in human civilization, there is damage done to our earth. Cannot help unless we live a primitive life, stay away from all the buzz and entertainment. But how many of us can actually do that?

SinJi said...

khengsiong,
如果说怎样都没办法避免污染环境, 那就尽量选“少”污染的方法咯。
我觉得洗餐具比丢餐具好。污水至少可能经过water treatment,但如果你用一个宝丽珑,就多一个不可循环,难以分解的垃圾了, 对吗?Jam?